2016. november 3., csütörtök

Savanyú...

... káposzta házilag.


 
Savanyíts káposztát házilag
A savanyú káposzta ecet nélkül, tejsavas erjesztéssel készül. Fahordóban, műanyag edényben, vagy kerámia hordóban készíthetjük.
Hagyományosan fahordóba teszik, és gumicsizmával tapossák, hogy a káposzta megtörjön, és levet engedjen.
Hozzávalók (10 literes kerámia hordóhoz):
11 kg legyalult káposzta
30 dkg só
6 ek fűszer ízlés szerint (babérlevél, egész feketebors, egész fűszerkömény, borókabogyó, kapor, csombor)
2 db kápia paprika
1 db zöld erőspaprika
1 db torma
A káposzta külső leveleit eltávolítottam, majd negyedekre vágtam a fejeket, és kézi gyaluval legyalultam. A végére már nem volt egyszerű, de ha ez megvan, onnantól már gyerekjáték az egész.
Az egyik fej káposztáról leszedtem 3 levelet, ez a hordó aljára kerül. Előkészítettem a fűszereket, megtisztítottam a tormát és a paprikákat, a tormát felcsíkoztam, a paprikát karikákra vágtam.
A legyalult káposztát összekevertem a sóval, a fűszerekkel, a paprikával és a tormával.
A hordó alját kiraktam a félretett káposztalevéllel, majd beletettem egy adag káposztát. Mivel gumicsizmám nincs, és amúgy sem férne bele a 10 literes hordóba, ököllel nyomkodtam le a káposztát, hogy levet eresszen. Megint beletettem egy adag káposztát, és újra jött a nyomkodás. Mindez addig, amíg a káposzta elfogyott, a hordó pedig megtelt. A káposztát ekkor már ellepte a leve. Tettem rá egy kistányért, arra köveket nehezéknek, hogy lé alatt tartsam a káposztát.
Rátettem az edényre a fedelet, és a kis csatornát felöntöttem vízzel, így légmentesen záródott a hordó. Az edény a konyhában marad egy ideig (2-4 hétig), amíg végbemegy az erjedés. Amikor az erjedés megszűnik, a lé kitisztul, ekkor hűvös helyre kell tenni a hordót, és innentől fogyasztható a savanyú káposzta.
Köszönöm, kedves Vegavarázs! ✿✿✿

Nincsenek megjegyzések: